RSS

DESPRE PRIMĂVARĂ…CU NOI

20 Feb

Gradina Florinei

Cele 7 primaveri ale Brandusei

Această prezentare necesită JavaScript.



Fiecare gradina este însufletita de cel care are grija de ea, din acest motiv fiecare are o poveste a ei. Este gradina din copilarie, gradina din adolescenta, gradina de acum si gradina din vis. Gradina a fost si va fi mereu in viata fiecaruia dintre noi, mari si mici, cu amintiri, emotii, trairi si vise.(? Brândusa a început sa citesca foarte mândra crezând ca textul este în exclusivitate despre ea dar i-am ridicat moralul îndrumând-o sa faca singura ceva similar, cu atat mai mult cu cât astazi sunt mult mai multe activitati extrascolare ? însa în final a venit cu completari importante). Va invit sa cititi mai jos ce a iesit! Am crescut la bunicii mei in casa „pe pamant”, cu o curte mare, gradina de flori îngrijite de bunicul meu care îmi montase aici si un leagan (in fata casei, la strada…deh! Sa fie admirata si de trecatori!) , gradina de legume, si o alta, speciala pentru animale si pasari. De la primii pasi, pâna la 18 ani m-am dezvoltat intr-un cadru 100% natural, si vrând-nevrând gradinaritul cred ca mi-a cam intrat în sânge. Îmi plac la nebunie activitatile desfasurate în aer liber si mi se par miraculoase lucruri banale precum… transformarea unui bulb, într-o superba floare sau a unui copacel firav, plantat de tine, într-un arbore falnic, ca si aducerea pe lume si cresterea unui copil, consider ca aceasta este MINUNEA VIETII. Mirosul de iarba proaspat cosita, de fân, de vreascuri arse (toamna, cand se face curatenie), de fructe coapte – cirese, caise, mere, prune, gutui – culese direct din copac… toate acestea nu se pot compara cu nimic! Nu cred ca e vorba de „pasiune” sau „admiratie” ori poate doar evit eu sa folososc astfel de cuvinte mari. În cazul meu, totul se rezuma la STARI, si am încercat mai sus sa le schitez vag. Mare parte din copilarie am petrecut-o explorând toate gradinile situate pe dealurile si sesurile din vecinatatea casei mele. Între 10 si 14 ani (? ce activitati au astazi fetele la aceste vârste, gen Hannah Montana ?) eu si verisorii mei (frati nu am si asta e durerea vietii mele) ne testam calitatile de… mici constructori. Da, da…nu radeti! Ne împarteam în doua grupe: fetele si baietii si construiam separat cate o coliba (din crengi împletite), iar cea care iesea mai frumoasa si tinea mai mult era câstigatoare. Baietii aveau si masina improvizata dintr-o ladita cu burete în loc de bancheta si volan adevarat. La sfarsit ne aduceam paturi si stateam acolo, citeam sau jucam carti. Seara, faceam foc de tabara, coceam cartofi, porumb si fripturi. Distractia se spargea la putin timp dupa caderea întunericului: în departari rasunau strigatele (uneori amenintarile!) parintilor care ne cautau disperati. Bunicul meu, fost veteran de razboi, victima a colectivizarii, care avea sa se stinga la 82 de ani, cu o luna înainte de Revolutia din 1989 (cât si-ar fi dorit sa traiasca si acel moment) îmi cerea sa citesca cartile mele de povesti de când eram mica. Cum de ceva ani buni locuiesc în Bucuresti, vizitez foarte rar gradina mea, „un colt de rai” cum îmi place mie sa îi spun, care este situata pe malul raului Siret, în Moldova, la 10 km de orasul Galati. De fapt parintii au grija de ea, si deocamdata încearca sa o faca sa fie cât mai roditoare. Îmi doresc gradina mea vesela, de/in care sa ma bucur în fiecare zi. Dar asta se va întâmpla probabil mai curand decât sper. Apoi îmi voi dori o gradina mai mare, mai bogata, mai frumoasa decât cea a vecinilor…pentru ca asa se intampla cu visele (si în viata, în general). Îmi plac toate florile. Cele mici, delicate, pe care le cresti greu si care necesita multa truda. Dar le admir uneori poate mai mult pe cele salbatice, care se dezvolta în cele mai dificile conditii, dupa cum bate vântul dar mai ales ploile. Pe langa frumusetea pura, stranie, parca au si… demnitatea lor. Nu-s cuvinte mari; daca ne-am acorda noua mai mult timp, eu cred ca natura ne poate arata si învata multe. Astazi, cel mai mare miracol din gradina mea este Brandusa, fetita mea de 7 ani, care are menirea de a duce mai departe aceasta mostenire de familie, în vacante, chiar de pe acum. Anul trecut, ea a semanat împreuna cu bunicul ei doua verze si acestea au fost cele mai mari.



BRANDUSA DE PRIMAVARA (Crocus)
Înfloreste dupa ghiocei si înainte de lalele, fiind una dintre cele mai timpurii flori de primavara. Varietati ale brândusei înfloresc înca din ianuarie.

Descrierea plantei
Brândusa de primavara rasare din bulbi mici ca toate plantele perene cu bulbi care înfloresc în lunile friguroase. Frunzele si florile brândusei apar în acelasi timp. Frunzele sunt alungite si foarte subtiri si prezinta o dunga alba. Florile brândusei înfloresc deasupra frunzelor si prezinta o forma de cupa. În functie de varietatea brânduselor, florile pot fi albe, mov, galbene, purpurii sau vargate. Dimensiunile plantei : frunzele pâna la 20 cm, iar florile pâna la 10 cm.

Locul in gradina
Brândusele prefera un sol bine drenat în locurile însorite ale gradinii sau la umbra copacilor si arbustilor din gradina. Este de preferat plantarea în straturi si brazde pentru a avea o pata de culoare în primele luni ale anului în gradina.

Cultivarea si inmultirea brandusei de primavara
Bulbii de brândusa cei mai raspânditi în comert sunt hibrizi olandezi cu flori de culoare mov sau galben. Bulbii se planteaza toamna în gropi cu adâncimi de 5-7 cm si la distante între plante de 5 cm. Dupa caderea frunzelor bulbii pot fi separati si replantati imediat pentru înmultire.

BRANDUSA DE TOAMNA (Colchicum)
Înfloreste de la sfârsitul verii si în primele luni de toamna. În ciuda denumirii populare nu se înrudeste cu Brândusa de primavara (Crocus). Este o planta otravitoare.

Descrierea plantei
Bulbii brândusei de toamna sunt mult mai mari decat în cazul Crocusului. Florile în forma de cupa apar toamna, au culoarea lila, roz si se ofilesc înainte de venirea frigului. Frunzele brândusei de toamna sunt verzi, lucioase si late cu dimensiuni de pâna la 20 cm.

Locul in gradina
Brândusa de toamna prefera solurile bine drenate si îngrasate, în locurile însorite ale gradinii sau în semi-umbra. Covoarele cu flori de brânduse de toamna sunt neasemuite în gradina.

Cultivarea si inmultirea brandusei de toamna
Bulbii se planteaza vara în gropi sapate la 10 cm adâncime si la o distanta de 10-15 cm. Dupa caderea frunzelor bulbii pot fi separati si replantati imediat pentru înmultire.

Cu dragoste pentru Brandusa. La multi ani cu ocazia sarbatorilor prilejuite de venirea primaverii domnei invatatoare, mamicilor si fetitelor din clasa I E. O primavara frumoasa si calda in suflet si in gand va dorim tuturor, acum in pragul acestui frumos anotimp cand toata natura renaste! (sa vina odata!)Cu drag, Florina, mama Brandusei

 
2 comentarii

Scris de pe 20/02/2012 în Clasa I, Creatii literare clasa I

 

2 responses to “DESPRE PRIMĂVARĂ…CU NOI

  1. d-na Psatta

    20/02/2012 at 7:32 pm

    Să înțelegem că este ziua Brândușei.

    Cu toată bucuria îi dorim să fie sănătoasă și la … 100 de primăveri.

     
  2. Brandusa

    21/02/2012 at 7:24 am

    Multumim ! 🙂

     

Lasă un răspuns

