RSS

Un discurs interesant la doar 13 ani

09 Ian

Astept de la Mihai Rădulescu, Alex Popovich sau alți colegi ajutați de cineva ( frate, mătușă, vecină) să posteze ideile în limba română

cu multumiri d-nei Ciobanu

http://andreeavasile.ro/2014/01/09/logan-laplante-pustiul-care-vrea-sa-crestem-fericiti/

Multumim Alex si Diana pentru traducere:

Traducatori: Alex Popovich si Diana Rusu

Cand esti copil esti intrebat de mai multe ori: Ce vrei sa fii cand vei fi mare?
Adultii spera la raspunsuri precum: as vrea sa fiu astronaut; as vrea sa fiu neurochirurg. Copiii raspund: patinator, practicant de surf ori jucator de mine craft. Asa l- am intrebat pe fratele meu mai mic. Serios omule? Probabil schior de performanta. Hai sa luam niste inghetata!
Noi copiii raspundem la lucrurile care ne plac, la ce credem noi ca e grozav, la ce avem noi experienta. De aceea raspunsul e diferit de ceea ce asteapta adultii. Dar daca intrebi un copil mic , cateodata gasesti raspunsul cel mai bun. Ceva atat de simplu, atat de evident si profund. Cand cresc, vreau sa fiu fericit. Pentru mine, cand cresc, vreau sa continui sa fiu fericit asa cum sunt acum. M-am uitat la videoclipuri dar niciodata nu am crezut ca o sa fiu pe scena atat de repede. Sunt un adolescent si ca toti adolescentii ma intreb cum a ajuns camera mea atat de dezordonata. Am facut dus azi? Si cel mai important: cum sa fac fetele sa ma placa.
Neurochirurgii spun ca creierul unui adolescent este destul de ciudat. Cortexul nostru prefrontal nu e inca destul de dezvoltat , dar avem mai multi neuroni decat adultii si de aceea suntem mai creativi, mai impulsivi si cu toane. Ne lasam dezamagiti usor.
Ce ma nelamureste e ca stiu, ca multi copii in ziua de azi, isi doresc sa fie fericiti, sa fie sanatosi, sa fie in siguranta, sa nu fie intimidati si sa fie iubiti pentru ceea ce sunt. Asa ca mi se pare ca atunci cand adultii te intreaba ce vrei sa fii cand cresti mare, ei cred ca automat vei fii fericit si sanatos, ceea ce uneori nu se intampla.
Go to school, go to college, get a job, get married si atunci vei fi fericit. Nu?
Nu se vede ca a fi fericit si sanatos ar fi o prioritate in scolile noastre.Acest lucru pare a fi separat de scoala iar pentru unii copii el nu exista deloc.
Dar daca nu am separa lucrurile astea? Daca am pune accent pe a practica aceste lucruri ( a fi sanatos si fericit) in scoala? E o practica usoara. Educatia e importanta. Dar de ce a fi sanatos si fericit nu e considerata educatie? Asa ca am invatat stiinta de a fi sanatos si fericit. Totul se reduce la a practica 8 lucruri:
-exercitiu
-dieta si nutritie
-timp petrecut in natura
-indeplinirea sarcinilor (contributii si servicii)
-relatii
-recreere
-relaxare
-managementul stresului prin religie si prin contributii de ordin spiritual
Aceste 8 lucruri vin de la Dr. Roger Walsh. El le numeste “Therapeutic Lifestile Changes”-TLC prescurtat. Dr. RW e un cercetator care studiaza cum sa fii fericit si sanatos. Am avut ocazia sa-i pun cateva intrebari:Crezi ca scolile din ziua de azi fac din TLC o prioritate? Raspunsul lui nu a fost o surpriza pentru mine. A spus ca NU dar a adugat ca multi oameni incearca sa isi asume o asemena educatie, in afara metodelor traditionale, cum ar fi meditatia sau yoga. Dar ce am crezut eu ca a fost cel mai bun raspuns a fost ca educatia e orientata mai mult inspre a te pregati sa traiesti (making a living) decat sa te pregateasca sa-ti cladesti viata (making a life).
In 2006 Sir Ken Robinson a dat cel mai “popular “ raspuns din toate timpurile: Scoala omoara creativitatea! Mesajul lui e ca creativitatea e la fel de importanta ca si invatatul si ca ar trebui tratate la fel.
Multi parinti se uita la filme. Unii parinti (e si cazul parintilor mei) dau vina pe scoala, asa ca si-au scos copiii din sistemul de educatie traditional. Sa incerce ceva diferit. E si cazul meu.
Am realizat ca sunt o parte din aceasta revolutie a educatiei pentru copii.
Si stii ce? ii sperie mult pe multi oameni. Chair daca aveam doar 9 ani cand ai mei m-au luat din sistemul scolar, imi amintesc cand mama plangea cand prietenii ei ii spuneau ca era nebuna si ca era o idee prosteasca. Privind inapoi, ii sunt recunoscator ca nu a cedat . Si cred ca si ea este multumita. Asa ca din cei 200 milioane de oameni care au ascultat speech-ul lui Sir Ken Robinson, multi se intreaba de ce nu sunt mai multi copii ca mine?
Shane McConkey eroul meu(nota traducatorului :a murit intr-un accident de schi). Il iubeam pentru ca era cel mai bun schior din lume. Dar intr-o zi mi-am dat seama ce iubeam cu adevarat la Shane. El era un “hacker”. Nu un computer hacker.
(Nota traducatorului: Hacker School has no grades, teachers or formal curriculum. Comentariu: Hacker a fost preluat din limba engleză, dar s-au omis nenumărate alte sensuri (în special sensul de programator, care nu are nicio conotație negativa. In acest text prin hacker se intelege persoana care invata singur avand la baza cunostintele anterioare).
Shane “hacked sckiing”. Creativitatea si inventiile lui au adus schiul la ceea ce el reprezinta astazi. De aceea mie imi place sa schiez.
Multi au impresia ca “Hackerii” sunt niste tocilari care traiesc in pivnita casei si “imprastie” virusi in computere. Dar eu nu privesc asa lucrurile.Pentru mine “hackerii” sunt niste inventatori.Ei se lupta pentru a schimba un lucru si a-l face mai bun, mai performant. In lumea in care traiesc cred ca ar fi nevoie de mai multi cu mentalitatea hackerilor. Si nu numai pentru tehnologie. Totul e facut sa fie “hacked” (in sensul de a imbunatati un lucru pentru a fi mai performant). Si schiatul dar si educatia. Asa ca daca Steve Jobs, Mark Zuckerberg sau Shane au avut o gandire de hacker , ei au putut schimba lumea.
Sanatatea, fericirea, creativitatea si o gandire de hacker sunt parte din educatia mea. O numesc hackschooling.(Nota traducatorului: termenul exista si reprezinta in prezent un concept; Vezi nota anterioara)
In hackschooling nu exista un curriculum special si nu sunt dedicat unei conceptii anume. Educatia mea reprezinta un hackingschooling. Ma folosesc de oportunitatile oferite de comunitatea mea si de relationarea cu prietenii si familia mea. Ma folosesc de oportunitatile oferite in a experimenta ceea ce am invatat. Si nu mi-e frica sa caut “scurtaturi” pentru un rezultat mai bun si mai rapid.In felul acesta procesul de invatare e flexibil si nu pierde niciodata din vedere ca el are ca prioritate fericirea, sanatatea si creativitatea. Si uite partea “misto”: invatatul e o functie a mintii nu un sistem. Hackingschooling poate fi folosit de oricine.Chiar si de scolile traditionale.
In concluzie: Cum arata scoala mea? Arata ca un Starbuck’s de cele mai multe ori. Ca cei mai multi copii, invatam multa matematica, stiinte, istorie si scriere. Nu-mi placea sa scriu pentru ca multi dintre profesorii mei ma puneau sa scriu despre fluturasi si curcubee si eu vroiam sa scriu despre schi. A fost o usurare cand mai multi prieteni ai mamei au deschis o scoala la Valley Kids Institute unde scriam despre experientele mele si despre lucrurile care ma interesau in timp ce intram in contact cu mari vorbitori de peste tot (great speakers from around the nation).Asta m-a facut sa-mi placa sa scriu. Am realizat ca odata ce esti motivat sa inveti ceva , poti sa faci singur multe lucruri intr-o perioada scurta de timp.
“Hacking” fizica a fost grozav. Am invatat tot despre Newton si Galileo.Si am invatat niste concepte de baza de fizica ca de ex. energia cinetica, din experiente si din greseli.Partea mea preferata a fost pendulul gigant a lui Newton pe care l-am facut din mingi de bowling si dintr-o gheara.Proiectul a fost unul inteligent si in acelasi timp, stresant. Cand esti la 60 feet deasupra pamantului trebuie sa inveti cum sa-ti tii spaima in frau, sa comunici clar si sa inveti cum sa avem incredere unii in altii.
Organizatiile comunitare fac parte din educatia mea.Cinci fundatii au programe care te invata cum sa-ti dai seama si sa te descurci in situatii critice. Am petrecut o zi cu o patrula de schi pentru a invata mai multe despre siguranta pe munte.A doua zi am invatat multe despre zapada, vreme si avalanse dar cel mai important am invatat ca daca iei decizii gresite te poti pune in pericol atat pe tine cat si pe prietenii tai.
Young vorbea despre contributia isoriei in a intelege viata. Studiezi un personaj faimos din istorie pana cand poti sta pe scena, poti sa-I imiti si sa raspunzi la orice intrebare in legatura cu viata acestuia.In fotografia aceasta ii puteti vedea pe Al Capone si Bob Marley supusi la un interogatoriu sever pe scena de istorie (historical stage) din Virginia City. Aceeasi scena unde a jucat Houdini.(Nota traducatorului: Harry Houdini a fost un celebru magician).
Vremea si natura sunt foarte importante pentru mine. Sunt calme, linistitoare si pot sa ma desprind de realitate. Imi petrec o zi pe saptamana afara. Am ore in care invat sa ma descurc in salbaticie cu un cutit, invat sa inteleg natura si sa simt mediul inconjuratior. Astfel am reusit sa am o legatura spirituala cu natura, legatura care niciodata nu am crezut ca poate exista.Imi placea cand faceam sulite,arcuri si sageti, exercitii de rezistenta la foc, supravietuirea in adaposturi in noptile cu ninsoare, in care faceam camping.
Intr-o zi am vizitat o fabrica in care se faceau schiuri si echipament de schi.Acest lucru m-a inspirit sa am propria mea afacere.Oamenii de la fabrica m-au invatat de ce trebuie sa fii bun la matematica, de ce trebuie sa te pricepi la cusut si de ce trebuie sa fii creativ. Asa ca mi-am luat un internship la acea fabrica ca sa fiu bun la design si la cusut. Intre pregatirea pranzului, curatarea toaletei sau curatenia cu aspiratorul mai contribuiam si la conceperea hainelor, comanda sepcilor si vanzarea acestora.Oamenii care lucrau acolo erau fericiti, sanatosi, creativi si asta pentru ca le placea ceea ce faceau.Asta e clasa mea favorita.Acolo sunt cu adevarat fericit.
Hackschooling e cel mai bun lucru pentru viata si educatia mea.Daca toata lumea ar schia dupa niste norme rigide ,probabil ca toata lumea ar schia pe aceeasi linie iar cea mai mare parte din zapada ar fi neatinsa.Ma uit la pista si vad 1000 de posibilitati de a schia: coborarea colturilor, a te rasuci la rascruce, a avea grija de stanci. Schiatul pentru mine e libertate si asa e si educatia mea.E vorba de a fi creativ, de a face lucruri diferite, e vorba de comunitate si de a ne ajuta unii pe altii, e vorba de a fi fericit si sanatos printre cei mai buni prieteni ai mei.
Deci incep sa-mi dai seama ce vreau sa fac cand cresc dar daca ma intrebi ce vreau sa fiu cand cresc mare voi sti intotdeauna ca vreau sa fiu fericit.
Multumesc!

 

 
3 comentarii

Scris de pe 09/01/2014 în Limba engleza

 

3 responses to “Un discurs interesant la doar 13 ani

  1. Alina Ciobanu

    09/01/2014 at 9:28 pm

    Este extraordinar pustiul! Avem cu totii de invatat de la el. Parintii au fost foarte curajosi, ca l-au scos din sistemul traditional.
    http://andreeavasile.ro/2014/01/09/logan-laplante-pustiul-care-vrea-sa-crestem-fericiti/

     
  2. Alex Popovich

    11/01/2014 at 4:07 pm

    Educatia vazuta prin prisma unui copil de 13 ani.

    Traducatori: Alex Popovich si Diana Rusu

    Cand esti copil esti intrebat de mai multe ori: Ce vrei sa fii cand vei fi mare?
    Adultii spera la raspunsuri precum: as vrea sa fiu astronaut; as vrea sa fiu neurochirurg. Copiii raspund: patinator, practicant de surf ori jucator de mine craft. Asa l- am intrebat pe fratele meu mai mic. Serios omule? Probabil schior de performanta. Hai sa luam niste inghetata!
    Noi copiii raspundem la lucrurile care ne plac, la ce credem noi ca e grozav, la ce avem noi experienta. De aceea raspunsul e diferit de ceea ce asteapta adultii. Dar daca intrebi un copil mic , cateodata gasesti raspunsul cel mai bun. Ceva atat de simplu, atat de evident si profund. Cand cresc, vreau sa fiu fericit. Pentru mine, cand cresc, vreau sa continui sa fiu fericit asa cum sunt acum. M-am uitat la videoclipuri dar niciodata nu am crezut ca o sa fiu pe scena atat de repede. Sunt un adolescent si ca toti adolescentii ma intreb cum a ajuns camera mea atat de dezordonata. Am facut dus azi? Si cel mai important: cum sa fac fetele sa ma placa.
    Neurochirurgii spun ca creierul unui adolescent este destul de ciudat. Cortexul nostru prefrontal nu e inca destul de dezvoltat , dar avem mai multi neuroni decat adultii si de aceea suntem mai creativi, mai impulsivi si cu toane. Ne lasam dezamagiti usor.
    Ce ma nelamureste e ca stiu, ca multi copii in ziua de azi, isi doresc sa fie fericiti, sa fie sanatosi, sa fie in siguranta, sa nu fie intimidati si sa fie iubiti pentru ceea ce sunt. Asa ca mi se pare ca atunci cand adultii te intreaba ce vrei sa fii cand cresti mare, ei cred ca automat vei fii fericit si sanatos, ceea ce uneori nu se intampla.
    Go to school, go to college, get a job, get married si atunci vei fi fericit. Nu?
    Nu se vede ca a fi fericit si sanatos ar fi o prioritate in scolile noastre.Acest lucru pare a fi separat de scoala iar pentru unii copii el nu exista deloc.
    Dar daca nu am separa lucrurile astea? Daca am pune accent pe a practica aceste lucruri ( a fi sanatos si fericit) in scoala? E o practica usoara. Educatia e importanta. Dar de ce a fi sanatos si fericit nu e considerata educatie? Asa ca am invatat stiinta de a fi sanatos si fericit. Totul se reduce la a practica 8 lucruri:
    -exercitiu
    -dieta si nutritie
    -timp petrecut in natura
    -indeplinirea sarcinilor (contributii si servicii)
    -relatii
    -recreere
    -relaxare
    -managementul stresului prin religie si prin contributii de ordin spiritual
    Aceste 8 lucruri vin de la Dr. Roger Walsh. El le numeste “Therapeutic Lifestile Changes”-TLC prescurtat. Dr. RW e un cercetator care studiaza cum sa fii fericit si sanatos. Am avut ocazia sa-i pun cateva intrebari:Crezi ca scolile din ziua de azi fac din TLC o prioritate? Raspunsul lui nu a fost o surpriza pentru mine. A spus ca NU dar a adugat ca multi oameni incearca sa isi asume o asemena educatie, in afara metodelor traditionale, cum ar fi meditatia sau yoga. Dar ce am crezut eu ca a fost cel mai bun raspuns a fost ca educatia e orientata mai mult inspre a te pregati sa traiesti (making a living) decat sa te pregateasca sa-ti cladesti viata (making a life).
    In 2006 Sir Ken Robinson a dat cel mai “popular “ raspuns din toate timpurile: Scoala omoara creativitatea! Mesajul lui e ca creativitatea e la fel de importanta ca si invatatul si ca ar trebui tratate la fel.
    Multi parinti se uita la filme. Unii parinti (e si cazul parintilor mei) dau vina pe scoala, asa ca si-au scos copiii din sistemul de educatie traditional. Sa incerce ceva diferit. E si cazul meu.
    Am realizat ca sunt o parte din aceasta revolutie a educatiei pentru copii.
    Si stii ce? ii sperie mult pe multi oameni. Chair daca aveam doar 9 ani cand ai mei m-au luat din sistemul scolar, imi amintesc cand mama plangea cand prietenii ei ii spuneau ca era nebuna si ca era o idee prosteasca. Privind inapoi, ii sunt recunoscator ca nu a cedat . Si cred ca si ea este multumita. Asa ca din cei 200 milioane de oameni care au ascultat speech-ul lui Sir Ken Robinson, multi se intreaba de ce nu sunt mai multi copii ca mine?
    Shane McConkey eroul meu(nota traducatorului :a murit intr-un accident de schi). Il iubeam pentru ca era cel mai bun schior din lume. Dar intr-o zi mi-am dat seama ce iubeam cu adevarat la Shane. El era un “hacker”. Nu un computer hacker.
    (Nota traducatorului: Hacker School has no grades, teachers or formal curriculum. Comentariu: Hacker a fost preluat din limba engleză, dar s-au omis nenumărate alte sensuri (în special sensul de programator, care nu are nicio conotație negativa. In acest text prin hacker se intelege persoana care invata singur avand la baza cunostintele anterioare).
    Shane “hacked sckiing”. Creativitatea si inventiile lui au adus schiul la ceea ce el reprezinta astazi. De aceea mie imi place sa schiez.
    Multi au impresia ca “Hackerii” sunt niste tocilari care traiesc in pivnita casei si “imprastie” virusi in computere. Dar eu nu privesc asa lucrurile.Pentru mine “hackerii” sunt niste inventatori.Ei se lupta pentru a schimba un lucru si a-l face mai bun, mai performant. In lumea in care traiesc cred ca ar fi nevoie de mai multi cu mentalitatea hackerilor. Si nu numai pentru tehnologie. Totul e facut sa fie “hacked” (in sensul de a imbunatati un lucru pentru a fi mai performant). Si schiatul dar si educatia. Asa ca daca Steve Jobs, Mark Zuckerberg sau Shane au avut o gandire de hacker , ei au putut schimba lumea.
    Sanatatea, fericirea, creativitatea si o gandire de hacker sunt parte din educatia mea. O numesc hackschooling.(Nota traducatorului: termenul exista si reprezinta in prezent un concept; Vezi nota anterioara)
    In hackschooling nu exista un curriculum special si nu sunt dedicat unei conceptii anume. Educatia mea reprezinta un hackingschooling. Ma folosesc de oportunitatile oferite de comunitatea mea si de relationarea cu prietenii si familia mea. Ma folosesc de oportunitatile oferite in a experimenta ceea ce am invatat. Si nu mi-e frica sa caut “scurtaturi” pentru un rezultat mai bun si mai rapid.In felul acesta procesul de invatare e flexibil si nu pierde niciodata din vedere ca el are ca prioritate fericirea, sanatatea si creativitatea. Si uite partea “misto”: invatatul e o functie a mintii nu un sistem. Hackingschooling poate fi folosit de oricine.Chiar si de scolile traditionale.
    In concluzie: Cum arata scoala mea? Arata ca un Starbuck’s de cele mai multe ori. Ca cei mai multi copii, invatam multa matematica, stiinte, istorie si scriere. Nu-mi placea sa scriu pentru ca multi dintre profesorii mei ma puneau sa scriu despre fluturasi si curcubee si eu vroiam sa scriu despre schi. A fost o usurare cand mai multi prieteni ai mamei au deschis o scoala la Valley Kids Institute unde scriam despre experientele mele si despre lucrurile care ma interesau in timp ce intram in contact cu mari vorbitori de peste tot (great speakers from around the nation).Asta m-a facut sa-mi placa sa scriu. Am realizat ca odata ce esti motivat sa inveti ceva , poti sa faci singur multe lucruri intr-o perioada scurta de timp.
    “Hacking” fizica a fost grozav. Am invatat tot despre Newton si Galileo.Si am invatat niste concepte de baza de fizica ca de ex. energia cinetica, din experiente si din greseli.Partea mea preferata a fost pendulul gigant a lui Newton pe care l-am facut din mingi de bowling si dintr-o gheara.Proiectul a fost unul inteligent si in acelasi timp, stresant. Cand esti la 60 feet deasupra pamantului trebuie sa inveti cum sa-ti tii spaima in frau, sa comunici clar si sa inveti cum sa avem incredere unii in altii.
    Organizatiile comunitare fac parte din educatia mea.Cinci fundatii au programe care te invata cum sa-ti dai seama si sa te descurci in situatii critice. Am petrecut o zi cu o patrula de schi pentru a invata mai multe despre siguranta pe munte.A doua zi am invatat multe despre zapada, vreme si avalanse dar cel mai important am invatat ca daca iei decizii gresite te poti pune in pericol atat pe tine cat si pe prietenii tai.
    Young vorbea despre contributia isoriei in a intelege viata. Studiezi un personaj faimos din istorie pana cand poti sta pe scena, poti sa-I imiti si sa raspunzi la orice intrebare in legatura cu viata acestuia.In fotografia aceasta ii puteti vedea pe Al Capone si Bob Marley supusi la un interogatoriu sever pe scena de istorie (historical stage) din Virginia City. Aceeasi scena unde a jucat Houdini.(Nota traducatorului: Harry Houdini a fost un celebru magician).
    Vremea si natura sunt foarte importante pentru mine. Sunt calme, linistitoare si pot sa ma desprind de realitate. Imi petrec o zi pe saptamana afara. Am ore in care invat sa ma descurc in salbaticie cu un cutit, invat sa inteleg natura si sa simt mediul inconjuratior. Astfel am reusit sa am o legatura spirituala cu natura, legatura care niciodata nu am crezut ca poate exista.Imi placea cand faceam sulite,arcuri si sageti, exercitii de rezistenta la foc, supravietuirea in adaposturi in noptile cu ninsoare, in care faceam camping.
    Intr-o zi am vizitat o fabrica in care se faceau schiuri si echipament de schi.Acest lucru m-a inspirit sa am propria mea afacere.Oamenii de la fabrica m-au invatat de ce trebuie sa fii bun la matematica, de ce trebuie sa te pricepi la cusut si de ce trebuie sa fii creativ. Asa ca mi-am luat un internship la acea fabrica ca sa fiu bun la design si la cusut. Intre pregatirea pranzului, curatarea toaletei sau curatenia cu aspiratorul mai contribuiam si la conceperea hainelor, comanda sepcilor si vanzarea acestora.Oamenii care lucrau acolo erau fericiti, sanatosi, creativi si asta pentru ca le placea ceea ce faceau.Asta e clasa mea favorita.Acolo sunt cu adevarat fericit.
    Hackschooling e cel mai bun lucru pentru viata si educatia mea.Daca toata lumea ar schia dupa niste norme rigide ,probabil ca toata lumea ar schia pe aceeasi linie iar cea mai mare parte din zapada ar fi neatinsa.Ma uit la pista si vad 1000 de posibilitati de a schia: coborarea colturilor, a te rasuci la rascruce, a avea grija de stanci. Schiatul pentru mine e libertate si asa e si educatia mea.E vorba de a fi creativ, de a face lucruri diferite, e vorba de comunitate si de a ne ajuta unii pe altii, e vorba de a fi fericit si sanatos printre cei mai buni prieteni ai mei.
    Deci incep sa-mi dai seama ce vreau sa fac cand cresc dar daca ma intrebi ce vreau sa fiu cand cresc mare voi sti intotdeauna ca vreau sa fiu fericit.
    Multumesc!

     
  3. Florina Silviana

    27/01/2014 at 2:43 pm

    Brândușa a exclamat bucuroasă zicând că pentru Logan este mereu Săptămâna altfel. Da, este un vis frumos. Pentru cine dorește un moment de evadare, mici și mari, un film interesant

    http://filmpentrusuflet.blogspot.ro/2012/02/beautiful-green-la-belle-verte.html

    (are subtitrare)

     

Lasă un răspuns

 
